söndag 17 juli 2011

Jag har blivit tillfrågad att ta upp 
hur man kan förebygga rynkor, 
rynkor i både ansiktet, på halsen/bröstet och på händerna.


Det första jag kan nämna, och som det finns flest bevis för att det verkligen fungerar, är att använda solskydd. Är du väldigt mån om att fördröja dina rynkor bör du använda det varje dag, oavsett om det är sommar eller vinter, sol eller molnigt. 

Samtidigt finns det oroliga forskare som dividerar om solskyddet i sig kan vara en anledning till viss cancer och vissa andra skador relaterade till solande som ökat de senaste åren.



Något som många gör är att massera in ren kokosolja i huden i ansiktet, händerna, halsen och bröstkorgen varje kväll istället för nattkräm. Andra mosar en banan till en slät kräm och lägger den som en mask på samma områden i ca 20 minuter. Det är inget som jag själv prövat så jag vill inte uttrycka någon personlig åsikt om huruvida det fungerar, men det finns många som hävdar att det hjälp dem.



Kost är något annat som sägs kunna hjälpa. Forskning visar , ständigt och stadigt, på att regelbunden hälsosam träning och ett rekommenderat intag på vatten hjälper till att förebygga tidig uppkomst av rynkor. Det viktiga är inte att äta lite, det är viktigt att äta lagom!



En gör-det-djälv-mask som jag blivit rekommenderad är 
den här:
Blanda rött te, teet ska vara utblandat med vatten - redo att drickas- med några teskedar brunt socker och värm blandningen till dess att sockret lösts i teet. Låt vätskan svalna och blanda i vanligt vetemjöl under omrörning så att du får den konsistens på masken som du personligen föredrar. Applicera på rengjord torr hud och låt verka i ca 15 minuter innan du sköljer med varmt till ljummet vatten.

Jag använder inte själv den här masken, men vänner har bedyrat dess effekt.

Personligen är jag mest benägen att använda mig av saker som jag själv har kunnat utreda verkligen fungerar enligt lämpliga experter. När det kommer till området hud och rynkor blir det hela dock väldigt suddigt. Det verkar vara en så pass stor marknad att det finns så mycket information ute att det är svårt att avgöra vad som är vad.

De här tipsen är dock antingen

1. Vetenskapligt bevisade att ha en positiv effekt, dvs rekommenderat vattenintag och användandet av solskydd (i en häslosam mängd).
2. Kostar väldigt lite att pröva på själv och skapa sig en egen uppfattning, dvs gör-det-själv-masken. 

så välj själv hur du prioriterar och gör därefter dina val. 
Jag vill dock mycket starkt inråda att OM du ska köpa några dyrare antirynk-produkter, snälla, kolla upp vilka dokumenterade resultat det verkligen finns! 
Alla krämer och masker som jag kollat upp hittills har aldrig kunnat bevisa några effekter som minimerar befintliga rynkor i oberoende tester.

Lycka till!  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar