onsdag 13 juli 2011

Retouch - helt ok eller ett stort fett nej?

Photoshop och vad det kan göra:


Vi har så många saker som måste ha varningstexter - och jag tycker att det är bra! Alkohol och cigaretter borde vi varna för. 
Ska inte detta fusk som förstör så många människors självkänsla också ha en varningstext någonstans? 


Låt oss bara veta att det inte är naturligt.


Att de vackra människor som vi ser upp till och vill vara som inte är precis så som vi ser dem i tidningarna utan att tidningarna ändrar och fuskar, lurar oss att sträva efter en norm som inte existerar!



De som redan är underbart vackra precis så som de är ska ändras och minskas

 - varför?!!?

Personligen tycker jag att smink, ljus och rätt fotograf ska räcka för reklam och marknadsföring - photoshop och retouch är inte nödvändigt! 
Och OM det ändå används borde de behöva sätta ut en varningstext så att (unga) människor inte inbillar sig att de måste tävla mot och leva upp till ideal som inte existerar!


Jag vet att skönhet är knepigt och att vi alltid fuskat till en viss grad men det här med att skapa ideal och mål som faktiskt inte existerar tycker jag borde uppmärksammas och varnas om!
Vad tycker du?

1 kommentar:

  1. Jag håller med. Det borde fakiskt kunna stå längst ner att "denna bild är retoucherad". Det är mycket som måste stå i det finstilta på en reklam. Retouch borde också vara en sån sak. Bara så man vet vad det är man tittar på, en grovt förbättrad bild.
    (Även fast man egentligen vet att bilder retoucheras är det svårt att alltid komma ihåg det när man ser en snygg människa på bild)
    /Kajsa

    SvaraRadera